מאת: מנפרד זיגרס
במשך מאות שנים מחזיקים הקרמאפות בתפקיד 'המנהיג הראשי' של שושלת הקארמה קאג'יו של הבודהיזם הטיבטי. שושלת הקאג'יו ידועה כ"שדר בעל פה". בשושלת זו, מלבד הנחיות הליבה של החותם הכביר (בסנסקריט: מַהַמוּדְרָה) וששת הלימודים של המאסטר ההודי נרופה (בסנסקריט: נרו סדדהרמה) מגוון קטגוריות של שדרים בודהיסטיים מועברים ממורה לתלמיד דור אחר דור. עד כה, 17 גלגולים של הקרמאפה הוכרו באופן רשמי.
לעתים קרובות, הם ביצעו תפקידים שונים בו-זמנית: מלומדים, מתרגלים, אמנים, מרפאים, אנשי חזון, עושי שלום ומנהיגי שושלת הקארמה קאג'יו. מהמאה ה-12 ועד היום, הקרמאפות מבצעים פעילויות בלתי אנוכיות כמורים מוארים, ומהווים דוגמה לרמה הגבוהה ביותר של חוכמה וטוב-לב אוהב שמתבטאים כתוצאה מהתרגול הבודהיסטי.
מבין גלגולי הקרמאפה השונים, הקרמאפה השלישי, ראנגג'ונג דורג'ה, היה אחד מבין בעלי ההשפעה הגדולה יותר. היתה לו חשיבות מיוחדת להמשכיות ולהעשרת המסורת המדיטטיבית. הצגות מפורטות של סיפור חייו מדגישות, לעתים קרובות, את הקשר ההדוק שלו לתרגול יוגי במקומות נידחים, בדומה לזה של יוגי הקאג'יו המפורסם מילארפה. למעשה, על-פי האוטוביוגרפיה שלו, רנגג'ונג דורג'ה הדגיש מאוד את תרגול המדיטציה. הוא הקים מספר מרכזי ריטריטים, ובילה כמה תקופות ארוכות מחייו בריטריט. בלימודיו, הוא הסביר בהרחבה על הטנטרות הבודהיסטיות המשמשות רקע תיאורטי לתרגול בודהיזם דרך היהלום (בסנסקריט: וַגְ'רַיַאנָה).
במקביל, הוא הציג רמה גבוהה של הבנה אינטלקטואלית כחלק מהתרגול. אי אפשר להפריז בהשפעת החיבורים הפילוסופיים שלו על השושלות המוכוונות לתרגול של הבודהיזם הטיבטי. הוא נחשב, על-ידי חוקרים טיבטים ומערביים רבים, לאחד המפרסמים העיקריים של הפילוסופיה "ריק מאחר" (בטיבטית: שֶנְטוֹנְג) בטיבט. כמו כמה מאסטרים אחרים בתחילת המאה ה-14, הוא אסף את כל הלימודים הזמינים, תירגל אותם והביא לימודים חיוניים אלה למצב שנעשה בהם שימוש נרחב בשושלות שונות בעלות אופי הוראה רוחנית.
אבל, בניגוד לרוב המאסטרים האחרים בתקופתו, הוא הפך למחזיק שושלת של כל שושלות התרגול העיקריות של הבודהיזם הטיבטי, וכמה מהפרשנויות שלו מזמן זה ואילך הפכו למקורות חשובים ללמידה ולתרגול בשושלות אלו.
כאשר מסתכלים על סיפור חייו בצורה תמציתית, ברמת הפעילות החיצונית שלו עבד ראנגג'ונג דורג'ה בדרכים רבות לטובת היצורים. הוא דאג לביסוס הלימודים הבודהיסטיים בטיבט ובסין על-ידי היווסדות ותיקון מספר מנזרים ומרכזי ריטריטים. הוא גישר בין שבטים עוינים בסכסוכים, והציל אנשים מסכנת שריפה, רעידת אדמה ואסונות אחרים.
ראנגג'ונג דורג'ה אפילו בנה גשר מעל נהר סוג צ'ו, ועסק כמומחה לריפוי פיזי ונפשי במערכת הרפואה הטיבטית. טיבט וסין הרוויחו רבות מהקרמאפה השלישי בדרכים נוספות רבות. בשל היותו מחזיק בשדרים רוחניים שונים ברמה הפנימית, ראנגג'ונג דורג'ה היה מסוגל לקבל ולהעביר את הלימודים החיונייים המכונים "שמונה שושלות תרגול מקוריות" (בטיבטית: דרוב גיו שינג טאגיה) של הבודהיזם הטיבטי. באחד האוספים המפורסמים ביותר של לימודים חיוניים אלה, שנקרא: 'אוצר ההוראות החיוניות' (בטיבטית: דם דגאג דז'וג), מאת הקונגטרול הראשון לודרו טאיה (1813-1899), הפירושים של הההקשרים של קרמאפה השלישי מופיעים כמעט בכל השושלות. פעמים רבות, קונגטרול מתייחס גם ללימודים של ראנגג'ונג דורג'ה בארבעת האוספים הטקסטואליים האחרים שלו, ויחד עם האוסף הראשון – הם נקראים 'חמשת האוצרות'.
ב'אוצר הלימודים היקרים שנתגלו מחדש' (רינצ'ן טרדזוד) קונגטרול מזכיר במיוחד שהקרמאפה השלישי איחד את לימודי החותם הכביר המסורתיים (בסנסקריט: מַהַמוּדְרָה, בטיבטית: צ'אג צ'ן) של שושלת הקאג'יו עם לימודי השלמות הכבירה (בסנסקריט: מהא אטי, בטיבטית: דזוג צ'ן). עד זמנו, הועברו לימודים אלה כמעט אך ורק דרך שושלת נינגמה. משמעות הדבר היא שתפקידו של רנגג'ונג דורג'ה, כמגלה אוצר ומחזיק שושלת שדרי הנינגמה, היה לשלב לימודים חיוניים של שתי המסורות אלה לזרם אחד. שילוב זה הפך אותו למייסדה של שושלת שדר חדשה לגמרי בשם "קארמה נינגטהיג", שקיימת עד היום.
ברמת חייו הסודיים, על-פי האוטוביוגרפיה שלו, היו לו חוויות מדיטציה עמוקות, כמו חזיונות, והיתה לו היכולת לפגוש היבטי בודהה רבים פנים אל פנים. הוא הפגין יכולות יוצאות דופן, כמו מודעות בהירה לגבי חייו הקודמים, יכולת לדבר מיד לאחר לידתו וקריאת מחשבותיהם של אנשים אחרים. באחד הפעמים הוא ראה בבירור את העתיד וניצל הזדמנות זו כדי להזהיר אנשים מפני רעידת אדמה. קרמאפה, לעתים קרובות, ביצע ניסים. למשל, פניו הופיעו על הירח המלא שהופיע במהלך הלילה שלאחר מותו, ובדרך זו הדריך את תלמידיו בתרגול המדיטציה שלהם לקראת שחרור והארה מלאה.
בשנת 1318 כשהיה בן 35 שנים, בעת שהותו בהרמיטאז' טירה גארודה (בטיבטית: קיונג דזונג ונפה) של צורפהו, נגלה אליו באופן ברור הקשר בין תזמון הרוחות הפנימיות לבין מחזור כוכבי הלכת והכוכבים בחלל החיצון. כתוצאה מחוויה זו, הוא חיבר פרשנות המסכמת את האסטרולוגיה כולה. חישובי לוח השנה, כולל קביעת כל הימים המיוחדים במהלך השנה בטיבט, עוקבים אחר שתי מערכות עיקריות של אסטרולוגיה – להאסה או המערכת הטיבטית המרכזית ומערכת הצורפהו. האחרון, עד היום, מבוסס על החישובים הכלולים במסה (ובפירושיו) של הקרמאפה השלישי, רנגג'ונג דורג'ה.
למדנותו הענפה מצאה את ביטויה ביכולתו להבהיר, לבנות ולנסח מחדש את מושגי המפתח של כמה שושלות בעלות הוראה רוחנית, במיוחד בשושלת הקארמה קאג'יו, ובתפוקה הספרותית האדירה שהותיר אחריו – על-פי המחקר האחרון – הוא חיבר כנראה יותר מ-300 עבודות. לאחר שקיבל מספר עצום של לימודים ושדרים, ראנגג'ונג דורג'ה חיבר פרשנויות רבות על מנת להבהיר את החומר הלימודי, ולהקל על ההבנה ועל התרגול של תכנים אלה עבור תלמידיו. מאחר ותקופת התרגום של טקסטים ממקורות הודיים הגיעה לסיומה, היה זה ללא ספק הזמן הנכון לאסוף את כל השדרים הזמינים הן בכתב והן בעל פה, להעריך את האותנטיות שלהם ולארגן אותם מחדש על-מנת לאפשר אליהם גישה נוחה. רק המלומדים ומאסטרי המדיטציה המוכשרים ביותר של תקופה מעוררת השראהזו , שהיו בעלי תודעות אנציקלופדיות, יכלו לבצע משימה כה עצומה בגודלה.
בשושלת הקארמה קאג'יו, החיבורים המפורסמים ביותר שלו הם: המשמעות הפנימית העמוקה (בטיבטית: זב מו ננג גי דון) שזהו סיכום כל הטנטרות הבודהיסטיות, ומשאלות החותם הכביר או תפילת השאיפה של מהמודרה (תרגום מילולי: תפילת השאיפה למשמעות הסופית של החותם הכביר, כותרת טיבטית קצרה: צ'אג צ'ן מונלם. שני חיבורים אלה סומנו, לעתים קרובות, כיצירות המופת שלו. לכן, מכיוון שיחד עם מספר טקסטים קשורים הם מייצגים את דרך השיטות ואת דרך השחרור, שתי המסכתות העיקריות של רנגג'ונג דורג'ה מלמדות את נקודת המבט ואת המדיטציה כפי שמתורגלות בשושלת הקאג'יו עד היום.
ניתן להסביר את המשמעות הכללית של משאלות החותם הכביר בדרך הבאה: בפירושים של מאסטרים רבים, אומרים שהוראות החותם הכביר הן המהות של כל לימודי הסוטרה והטנטרה של הבודהה. פיתוח נקודת המבט ותרגול המדיטציה של החותם הכביר מכיל רצף של שיטות המאפשרות למתרגל להגיע לחוויה ברורה וישירה של טבע המציאות. הלימוד והתרגול של לימודים אלו מטפחים במיוחד את תכונות החמלה והחוכמה.
"הבסיס להיטהרות הוא התודעה עצמה, איחוד הבהירות והריקות שלה."
"שיטת ההיטהרות היא החותם הכביר, התרגול דמוי-היהלום."
"מושא ההיטהרות הוא תעתועי הטומאה החולפים."
"הלוואי ונגשים את פרי ההיטהרות, מצב האמת הנקי מרבב!"
לימוד החותם הכביר מוצג במונחים של שלושת ההיבטים של בסיס, נתיב ותוצאה.
הבסיס הוא המודעות לטבע הבודהה ולמה שמכונה ההשקפה הטהורה, תוך התמקדות בהבנת התכונות המוארות הטמונות בטבע התודעה. נתיב פירושו יישום השיטות הקשורות לתרגול החותם הכביר. בהתבסס על התפתחות של יציבות נפשית (בטיבטית: שיניי) ותובנה גבוהה יותר או עמוקה (בטיבטית: להקטונג), מורה מנוסה (לאמה) מסוגל להציג את טבע התודעה שלו לתלמיד באופן ישיר. לאחר מכן יש לטפח חוויה זו עד למימוש מלא, שנאמר שהיא מודעות לחוסר ההפרדה של חווה, מה שנחווה ופעולה. את התוצאה ניתן לתאר גם כחופש מכל הרגשות המטרידים ומושגים מעורפלים, התגלמות חוכמה בראשיתית ביחס לכל התופעות או שלושת מצבי הבודהה.
הקרמאפה השלישי מבטא את שלושת ההיבטים הללו במשאלות החותם הכביר שלו באופן הבא (פסקה 7): "הבסיס להיטהרות הוא התודעה עצמה, איחוד הבהירות והריקות שלה. שיטת ההיטהרות היא החותם הכביר, התרגול דמוי-היהלום. מושא ההיטהרות הוא תעתועי הטומאה החולפים. הלוואי ונגשים את פרי ההיטהרות, מצב האמת הנקי מרבב!"
לפיכך, רנגג'ונג דורג'ה ניסח את הלימודים העמוקים הללו, בשילוב הסברים של מורה מנוסה, באופן המאפשר גישה ישירה למימוש טבע התודעה. לאמה אולה נידהל הסביר בהרחבה על משאלות החותם הכביר. בסופה של ההקדמה לספרו החותם הכביר: מבט מהמודרה על בודהיזם דרך היהלום (מהדורה גרמנית), הוא מצהיר: "עשרים וחמש הפסקאות הבאות על חוויה זו [של הבודהות ושל החותם הכביר] חוברו על ידי קרמאפה השלישי, ראנגג'ונג דורג'ה, לפני שבע מאות שנה. הפסקאות מצביעות על טבעה של התודעה והן רעננות כאילו חוברו כעת".
הטקסט של רנגג'ונג דורג'ה מבהיר את כל הנקודות המהותיות של נקודת המבט, התרגול והמימוש של לימודי החותם הכביר, ומספק הנחיות ברורות כיצד להגיע למטרה של החותם הכביר. זו הסיבה שהוא הפך למשפיע ביותר בכל השושלות של הבודהיזם הטיבטי. בכל השושלות מאז ועד היום, עדיין לומדים ומתרגלים את משאלות החותם הכביר של קרמאפה השלישי.
אודות המחבר
מנפרד סיגרס הוא מורה בודהיסטי מורשה לאחר שסיים תוכנית לימודים בת חמש שנים. בין השנים 1990-2000 הוא למד ולימד במכון הבודהיסטי הבינלאומי של קרמאפה (KIBI) בניו דלהי, הודו. הוא בעל תואר שני בפילוסופיה בלימודי דת באוניברסיטת קנט, בריטניה. ספריו מונחים בודהיסטים וידע על מדיטציה תורגמו לשפות רבות. הוא נותן הרצאות וסמינרים במדינות רבות.